Sunnuntaiaamupala Frans & Rosessa

09 lokakuuta 2019

Kaupallisessa yhteistyössä Original Sokos Hotel Vaakuna Kouvola kanssa

Sunnuntaiaamupalan nauttimisesta Kouvolan Frans & Rosessa oli päätetty hyvissä ajoin ennen kisoja. Kiireetön rauhassa nautittu runsas aamupala on ehdottomasti yksi päivän parhaista hetkistä ja sen avulla saa startattua päivän mitä parhaimmalla tavalla. Olikin erittäin mukavaa toteuttaa kisaprojektini kruunaava hotelliaamiainen yhteistyössä Original Sokos Hotel Vaakuna Kouvolan kanssa.

Tutut sen varmaan jo tietävätkin; mä olen aamupalaihminen henkeen ja vereen. Brunssit ovat tottakai myös hyviä, mutta omia makunystyröitäni hivelevät enemmän aamupalapöydän tarjottavat, kuten sämpylät, juustot, karjalanpiirakat sekä munakkaat ja kokkelit. Voin vannoa, että kun viimeiset 2,5 kuukautta söin aamupalaksi pääasiassa vain kananmunaa (joko keitettynä tai paistettuna MCT-öljyssä), tulisi hotelliaamiainen olemaan jotain aivan täydellistä. Ja sitähän se sitten olikin. Luxusta.

Kisojen jälkeen lauantai-iltana nukkumaan mennessä mielessä pyörivät jo aamupalapöytien herkut. Onneksi uni tuli varsin nopeaan, joten pääsin jo seiskan maissa heräämään ja valmistautumaan aamiaiselle lähtöön. Lähdetiin aamupalalle melko hyvissä ajoin ja olimme perillä noin klo 8:30 hotelilla.

Aamupala on tarjolla sekä hotellin asiakkaille että pelkän aamupalan haluaville vierailijoille arkisin klo: 6:30 - 9:30 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin klo 07:30 - 10:30. Parkkitilaa löytyy hyvin hotellin puolesta, mutta myös muutaman sadan metrin päästä ilmaiselta pysäköintialueelta.

Mies huomasi meille tosi kivan ja tunnelmallisen kulmauksen ravintolan ylätasanteella, joten istuttiin siihen alas. Sisustus oli todella kaunis ja miellytti kovasti omaa silmää. Ja hei, sieltä löytyi vielä selfiepeilikin, haha. Aamiaistila oli muutenkin todella valoisa ja oli mukavaa, että syksyn värit ulkoa näkyivät sisätiloihin isoista ikkunoista.

Me aloitettiin aamiainen ensin kiertämällä kaikki valikoimat läpi, jonka jälkeen syötiin kolmessa osassa. Ensin haettiin leivät ja piirakat, toisella kierroksella kananmuna- ja lihasetit ja kolmannella kierroksella hedelmä-, jogurtti- ja jälkiruokapöydästä erilaisia herkkuja. Mehuja maisteltiin paria erilaista ja ainakin itsestä appelsiinimehu oli vaan yksinkertaisesti se kaikkein paras. Aamupalalla oli tarjolla myös kahvia, teetä sekä ruokapuolella vegaanisia ja gluteenittomia vaihtoehtoja. Lisäksi oli kiva huomata, että myös paikallisia vaihtoehtoja löytyi maisteltavaksi.

Leipävalikoima oli määrällisesti juuri spoiva ja tarjolla oli useampi erilainen vaihtoehto. Me päädyttiin ottamaan puoliksi useampaa eri sorttia, jotta saisi maistella mahdollisimman montaa tuotetta. Otettiinkin mm. ciabattaa, paahtoleipää, vuokaruisleipää ja karjalanpiirakoita. Voi taivas, karajalanpiirakat oli niin hyviä. Nam. Päällisiksi napattiin tottakai kunnon voita, kermajuustoa, metukkaa, kurkkua ja suolakurkkua sekä mies testasi lohitahnaa ja muita lihoja. Hotelliaamupalojen leivät eivät vaan petä koskaan, eivät tälläkään kertaa.

Oli tosi mukavaa, että usein hotelliaamiaispöydissä olevien minikarjalanpiirakoiden sijaan oli tarjolla isoja piirakoita. Toki pieniä versioita jaksaisi syödä useamman, mutta koska nyt oli niin paljon erilaisia leipävaihtoehtoja, päädyttiin vain yhteen piirakkaan per naamari. Piirakat olivat vielä kaiken lisäksi lämpöisiä eli ihan täydellisiä.

Liha- ja kananmunajutut ei oo olleet koskaan itselle se aamupalapöydän ultimaattiinen favourite ylitse muiden, mutta kyllähän nyt nakkeja, lihapullia ja pekonia pitää silti vähän mutustaa. Tarjolla oli mininakkeja, joissa oli mun makuun tosi hyvä paistoaste, lihapullia, munakokkelia ja super rasvaista pekonia - joka oli muuten törkeen hyvää. Mies innostui tällä osastolla ehkä vähän liikaa, sillä sain vähän jeesiä tuon hänen kokoaman pekonikeon kanssa, haha. Lisäksi oli tarjolla myös sinappia ja ketsuppia, joita otin myös testiin. Sinappi oli sopivan tujua ja ihanan kermaista ja käsittääkseni ihan hotellin keittiössä valmistettua.

Jälkiruokaosasto oli tosi freesi. Hedelmä- ja jogurttipuolelta löytyi erilaisia siemensekoituksia, mysliä ja pähkinöitä. Mies testasi hedelmärahkaa ja mangososetta, mutta itse en tällä kertaa saanut masuun enää näitä mahdutettua, sillä jälkkärille piti jättää tilaa.

Jälkkäripöydässä oli mm. valkosuklaalla kuorrutettuja mokkatuulihattuja, minicroisantteja, pullaa ja muutamaa erilaista piparia. Esillepanoon oli panostettu ja erilaiset lasipurkit oli tosi kiva idea laittaa tuotteita tarjolle. Lisäksi tarjolla oli paikallista Kymenlaaksolaista Polven Juustolan Pitojuustoa lakkahillon kera, joka oli muuten todella hyvää. Juusto maistui hieman sellaiselta tuorejuuston ja leipäjuuston sekoitukselta. Mielenkiintoinen!

Ja olihan tarjolla sitten vielä myös Nutellaa - kaikille nutellafaneille vaan tiedoksi, haha. Nuo kuorrutetut tuulihatut yllättivät aivan totaalisesti. Luulin että kyseessä olisi jotain melko kuivakkoja valkosuklaalla kuorrutettuja taikinapalleroita, mutta noita puraistessa suun valtasi aivan täydellinen makujen yhdistelmä ja eräänlainen makea, suussa sulava pehmeys. Siis aivan älyttömän hyviä. Ne oikeasti vain sulivat suuhun. Nämä olivat ehkä meidän ehdottomat ykkössuosikit jälkiruokapöydästä - jos ei nyt ihan koko aamupalasta.

Ravintolan sisustus oli tosi kiva ja siihen oli panostettu kukkasilla, viherkasveilla, kynttilöillä, valoilla sekä erilaisilla pienillä yksityiskohdilla. Buffetlinjastot olivat siistit ja niihin lisättiin runsaasti tarjottavia, joten ei ollut huolta, että jokin olisi saattanut loppua kesken. Koska sehän on suurin katastrofi, jos joutuu paniikissa lappaamaan ruokia ja kyttämään kesken syömisen, jääkö jostain paitsi :-D Tuttu tunne nimittäin jostain sushibuffeteista, haha.

Koska me olimme paikanpäällä jo suht hyvissä ajoin, ei vielä ollut merkittävää ruuhkaa, mutta kyllä siinä klo 9:00 jälkeen oli jo hieman ruuhkaisempaa. Yllätyin, kuinka paljon aamupalalla kuitenkin kävi asiakkaita, sillä olin jotenkin ajatellut, että Kouvolan kokoisessa kaupungissa tuskin liiaksi olisi. Mutta kyllä siellä vilinää kävi sen aikana, kun pari tuntia itse paikan päällä olimme.

Henkilökunta oli ihanan vastaanottavaista ja heti respaan tullessa meidät toivotettiin tervetulleiksi nauttimaan aamiaista. Tykättiin miehen kanssa molemmat ihan todella paljon niin tiloista, ruoasta kuin yleisestä tunnelmastakin. Aamupala oli Kouvolan Vaakunassa sekä mun että miehen aivan ensimmäiset, mutta en usko, että jää todellakaan viimeiseksi kerraksi kummallekaan.

Voin lämmöllä suositella testaamaan Frans & Rosesissa aamupalaa, mikäli Kymenlaakson seudulla majailet tai muuten vierailet. Kaikinpuolin erittäin miellyttävä kokemus ja masun sai killilleen. Aamiaisen hinta ulkopuolisille vierailijoille on 12,5 e/henkilö.

Kiitos Sokos Hotel Vaakuna ja Frans & Rose - tämä ex-dieettiläinen nautti aamiaisen ihan jokaisesta suupalasta.

Share your opinion:

Jätäthän vain asiallisia kommentteja.